woensdag 15 oktober 2014

De Bier-O-Meter bij Cambrinus Stadsbrouwerij Zutphen

Vanaf vandaag ga ik bij diverse café's, bierfestivals en bierbrouwerijen de drinktemperatuur meten van het (speciaal) bier. Want zoals ik tijdens de bieropleiding StiBON 1 heb geleerd is er een optimale drinktemperatuur per biertype:

Pils: 3-5°C
Pilsner (Urtype): 4-5°C
Bockbier: 8-11°C
Blond, Dubbel, Tripel, Quadrupel: 9-12°C
Sterke blond: 7-12°C
Stout: 8-11°C
Lambiek & Geuze: 4-7°C
Witbier: 3-5°C
Amber: 6-8°C
Weizen: 6-8°C

Mijn ervaring is en ik hoor het ook van andere biergenieters dat het speciaalbier van de tap vaak te koud is: "je proeft dan helemaal niets of heel weinig". Is dat nou echt zo (erg)? Hoe vaak komt het voor? En weten de café-eigenaren hoe koud hun speciaal bier wordt getapt? Met mijn speciaal ontworpen Bier-O-Meter ga ik de drinktemperatuur van speciaal bier uit de tap en/of van de fles - direct na het serveren - meten en proeven bij speciale (ABT)-biercafé's, brouwerijen en bierfestivals. Vandaag ben ik bij de Cambrinus stadsbrouwerij van brouwer/eigenaar Gerrit Wolf in Zutphen. Ik zit buiten op het terras, het is 18°C en hieronder zijn de meet- en proefresultaten:


Bieren bij Cambrinus Stadsbrouwerij Zutphen
Cambrinus Hanzebock (dubbelbock) 8,4% van de tap: 5°C 
De Hanzebock is een mooie ondergistende dubbelbock, op Duitse wijze gebrouwen met Duitse gist, mout en hop. Daardoor strakke smaken, zoetje, karamel en een kleine bitter, korte droge nasmaak. Maar te koud voor een bockbier, na een kwartier is ie op 10 graden en dan smaakt ie veel beter. Kortom een heel goede en lekkere 'traditioneel' bockbier, maar bestel hem een kwartier van tevoren.

Gerrit: "Dat is een bewuste afweging, want de lager tank staat op 6 graden en in de python leiding koelt het bier richting tappunt tot 5 graden. Hij kan in koudere dagen iets warmer 6-8 °C, ik kies nu voor houdbaarheid van het bier, dus kouder. Je hebt ook rekening te houden met serveertijd en warmte buiten en in 't café"

Cambrinus Droge Nap (tripel) 9,5% van de tap: 8-9°C
Deze zoetige tripel is (bijna) op temperatuur.

Cambrinus Oktoberfest/Märzen bier 5,4% van de tap: 8°C
"Deze mag juist iets kouder" vindt Gerrit. Het is de eerste keer dat ie dit type bier heeft gebrouwen naar voorbeeld van het Beierse Märzen bier: ondergistend en amberkleurig. Het heeft een een romige schuimkraag en de licht moutige smaak doet mij (een beetje) denken aan een Düsseldorfs Alt. Erg smaakvol bier. Dit Märzenbier heeft Gerrit gebrouwen voor het Oktoberfest in november.

Tot slot een Grolsch Pils van de tap: 5°C 
Dit is niet mijn pils: vlak en zoetig; is wel op temperatuur.

de Bier-O-Meter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten